Moder jord

Var på bio med mamma och pappa idag. Vi såg Avatar! I 3D.
Det är nog en av det bästa filmer jag någonsin sett. Vill bara se den igen och igen och igen! :D
Så himla snygg oc bra gjord! Jag blir helt förstummad och förtrollad av denna värld man får följa med in i.
Jag skulle vilja åka dit, till planeten Pandora. Och svepas med av den otroliga naturen och alla häftiga varelser. Men mest av allt skulle jag vilja byta plats med en av invånarna! Bli en "vilde" och bara leva av naturen. Allt verkar så enkelt och har en mening i deras värld. Dom har hopp och lever i symbios med naturen.
Jag kan inte låta bli att tänka på vad vi gör mot våran planet när jag ser filmer som denna. Frågan är liksom inte om längre, utan när vi kommer förstöra vår älskade lilla jord? Kanske är det inte under min livstid, det hoppas jag, men någonstans i framtiden kommer det gå åt helvete.
Nu låter jag väldigt pessimistisk. Det är jag inte, jag blir bara lite konfunderad över hur saker kommer te sig i framtiden. men man inte kan man gå och grubbla över sånt jämt, då skule man ju bli tokig. Först ska vi ju överleva 2012! ;)
Skämt åsido, men nåstans måste man ju börja ta ansvar. Och visst, jag som ensam person kanske inte gör så stor skillnad. Men tänk om hälften av alla som kunde tog cykeln eller gick till jobbet istället?! Eller bara samåkte!!
Jag är övertygad om att vi snart måste börja tänka om, allt kommer inte räcka en evighet!
Speciellt inte olja, även om man hela tiden hittar nya källor tror jag knappast vi kan förbruka i den takten som vi håller idag, i 50 år till.
Och det finns inget jag blir mer förbannad på en alla dessa politiker från stormakter som Kina och USA som gång på gång talar om för oss hur vi ska leva och samtidigt vägrar göra ett piss, för att nå alla dessa klimatmål som "alla" gått med på att man ska nå runt 2020! "Ni får gärna ändra er men det tänker inte vi" attityden står mig högt upp i halsen och jag är så trött på deras sett att bara sticka huvudet i sanden. Som om resten av världens problem inte angår dom! Usch!

Oj, vad mycket goja det blev! haha.

Jag sopsorterar, cyklar till skolan, köper gärna ekologiskt när jag har råd, har lågenergilampor och släcker lyset när jag inte är hemma! Det är jag nöjd med! :D

Vad gör du? Vad är du nöjd med? :)

Pappa provade sina mustaschplåster han fick i fördelsedagspresent idag! Hur kul som helst!! Garvade så jag nästan kissa på mig! Sen fick tomten prova också. Plus 3D brillorna från bion! :D

Dags att sova! Sov gott!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0